Over de rondingen van de Madeleine

18 juni 2018 - Saint-Jean-de-Maurienne, Frankrijk

Vandaag staat slechts één berg op het programma, maar dat is er ook wel één. De col de la Madeleine, genoemd dus naar een vrouw, en we vragen ons af wat daar de diepere betekenis van kan zijn. De berg heeft allerlei rondingen. Zit boordevol geheimen en verrassingen. Er zijn harde rotsen en bevroren sneeuwvelden, maar ook hellingen met zacht gras en stromend smeltwater. Is het de bijna onbereikbare top die veroverd moet worden? Onze fantasie gaat met ons, ver van huis, op de loop. Een veroveringstocht zal het zeker worden.

Met stijgingspercentages van 10% en een aankomst op 2000 meter mag deze dame er zeker zijn. Na eerst 40 kilometer redelijk vlak gefietst te hebben langs de snelweg met langsrazend verkeer en een spannende tunnel waarbij het begrip zandstralen een nieuwe betekenis kreeg kwamen we aan bij de voet van de Madeleine. Ook hier stond, zoals iedere keer de bus op ons te wachten om ons te voorzien van bananen, water, repen en goede raad. Vol goede moed begonnen we aan onze beklimming van zo'n 26 kilometer (!). En geleidelijk aan werd de groep uit elkaar gereden.

Onderweg veel afzien en aftellen, iedere kilometer was weer een overwinning. Altijd weer een prachtige ervaring als je langzaam het bos uitkruipt en de weidse graslanden, met hier en daar een verdwaalde koe, met bel of een waterval ziet. Nog hoger tot we de sneeuw langs de weg zien, grote bergen sneeuw, met daaronder holtes waar het smeltwater uitloopt. Wat zouden we graag onze verhitte hoofden daarin steken. En dan eindelijk de beloning, de top, de dame is bedwongen.

Maar niet voor lang. Na een korte stop (voor de snelle fietsers, soms wat langer) de afdaling, windjack aan, handen laag in het stuur. Met hoge snelheid weer naar beneden. Onderaan de berg nog zo'n 7 kilometer naar ons hotel. Willem Jan, Teus, Kees en Gerard hebben er nog geen genoeg van en beklimmen als toegift de Lacets de Montvernier. Een soort mini Alpe d'Huez met stijle korte bochtjes en een lengte van zo'n 3,5 km.

Uiteindelijk komt iedereen veilig aan bij hotel St George waar de potten bier al snel op tafel komen en een aantal mannen een hoognodige massage ondergaan. Na een heerlijke overdadige maaltijd met nog wat nabestellingen van patat en pasta liggen we weer op bed, klaar voor morgen.